السيد الخميني
310
استفتاآت ( پائيز 1380 ) ( فارسى )
س : 4 - اين جانب مدّت بيست سال با شوهرم زندگى كردهام ، چهار ماه است كه مرا از منزل بيرون كرده و بدون تأمين معاش در خانهء برادرم به سر مىبرم ؛ با توجّه به اينكه من به هيچ وجه حاضر به طلاق نيستم آيا اوّلا شوهرم مىتواند بدون خواستهء من مرا مطلّقه نمايد ؟ و آيا برابر مقرّرات تا زمانى كه مرا طلاق نداده مىتواند مرا از منزل بيرون كند ؟ و هيچ نوع مخارجى به من ندهد ؟ ج - اختيار طلاق با شوهر است ، و تا زن را طلاق نداده در صورتى كه زن حاضر به تمكين و اطاعت در حقوق او باشد بايد نفقهء او را بدهد . س 5 - پسرى با دخترى عقد ازدواج بسته است ، بعد از مدّتى بر أثر عواملى دختر منصرف شده و با بخشيدن مهريّهء خود تقاضاى طلاق مىنمايد ، أمّا پسر اضافه بر مهريّه تقاضاى پرداخت وجهى را مىنمايد كه از عهدهء دختر بر نمىآيد ( و شايد اين مبلغ تقاضا شده براى اين باشد كه دختر تقاضاى طلاق ننمايد ) لطفا نظر خود را مرقوم فرمائيد كه وظيفهء دختر يا پسر چيست ؟ ج - اختيار طلاق با شوهر است ، و مىتواند در مقابل طلاق مطالبهء بذل مال نمايد ، و تا طلاق نداده زوجيّت باقى است . س 6 - زيد زوجهء خود را طلاق داده به شرط اينكه در حيات خود با هيچ كس ازدواج نكند . آيا اين شرط جائز و طلاق صحيح است ، يا طلاق باطل است ؟